5 Fakta Tentang JK Rowling (Pengarang Harry Potter)


Rasanya kita begitu sinonim dengan tayangan filem Harry Potter bukan?Siapa yang tidak mengenali filem berangkai ini pastinya rugi.Walaupun kisahnya tentang dunia fantasi yang sememangnya tidak wujud,tetapi filem ini memberi satu gambaran yang baik tentang persahabatan dan perjuangan.

Namun tahukah anda filem ini berasal daripada sebuah karya novel?
Ya..Pengarang novel Harry Potter adalah JK Rowling sebelum ia menjadi sebuah filem.

Joanne Rowling atau nama penanya, JK Rowling. Bermula dari menjadi penulis yang banyak kali menerima tolakan, beliau kini adalah wanita ke 13 terkaya di Britain dan mempunyai aset yang lebih tinggi berbanding Permaisursi Britain sendiri.

Tetapi semua kejayaan yang dicapai oleh beliau bukannya datang sekelip mata. Usaha demi usaha dilakukan.Cabaran demi cabaran dihadapi oleh beliau.Ini adalah fakta mengenai JK Rowling.




1 : Perkahwinan pertama yang gagal

Beliau telah berkahwin dengan seorang jurnalis dari Portugal bernama Jorge Arantes dan dikurniakan anak perempuan bernama Jessica pada tahun 1993. Perkahwinan tersebut berakhir apabila mereka mengambil keputusan untuk bercerai dan Joanne kemudiannya meneruskan kehidupan menjaga Jessica bersama kakaknya, Di yang tinggal di Edinburgh. Beliau kini sudah berkahwin lain.





2 : Zaman muda yang tidak bernasib baik


Joanne mempunyai zaman muda yang dikatakan tidak mempunyai kenangan yang indah. Beliau tidak mempunyai hubungan yang baik dengan bapa beliau dan ibunya pula menghidap penyakit sklerosis pelbagai yang membuatkan ibunya tidak mampu menjalankan tanggungjawab sebagai ibu dengan sempurna.




3 : Penyakit keresahan melampau


Oleh kerana tekanan hidup yang beliau alami, Joanne telah disahkan menghidap penyakit keresahan melampau atau clinical depression di mana beliau akan merasa tertekan dengan tekanan-tekanan yang dihadapi sehingga membuatkan beliai sentiasa takut untuk menghadapi kehidupan normal.





4 : Pernah dibuang kerja dan menganggur


Tekanan beliau sebagai ibu tunggal yang menghadapi kesusahan setiap hari akhirnya membuatkan beliau terpaksa hidup dengan wang bantuan kerajaan selepas beliau tidak mempunyai pekerjaan. 

Hidup di dalam sebuah rumah kecil bersama anak beliau dan diselubungi tekanan hidup, ada waktunya beliau merasakan untuk mahu membunuh diri. Beliau menyebut pada waktu itu, satu-satunya perkara baik yang ada pada dia adalah dia masih mempunyai rumah untuk didiami.






5 : Asalnya manuskrip "Harry Potter" menerima banyak penolakan


Joanne menyebut yang beliau telah menghantar manuskrip Harry Potter yang pertama kepada pelbagai jenis syarikat penerbitan tetapi kebanyakannya ditolak sehinggalah diterima oleh sebuah syarikat bernama Bloomsbury. Untuk menerbitkan novel itu pula, Bloomsbury memberi syarat supaya nama pena beliau ditukar kerana novel fantasi yang ditulis oleh wanita agak sukar untuk diterima orang ramai. 

Atas saranan tersebut, Joanne Rowling mengambil nama neneknya, Kathleen lalu digabungkan dengan namanya lalu terhasillah nama pena JK Rowling.


Sekurang-kurangnya,kita boleh mengambil ikhtibar dari kisah Joanne Rowling ini untuk memajukan diri sendiri setidak-tidaknya.Cuba buang erti putus asa dalam diri dan tanamkan azam yang lebih tinggi dan lebih jauh untuk memberikan hasil yang lebih baik.Sekurang-kurangnya sebagai motivasi untuk kita.




Hujan Emas : Kita jatuh sekarang bukan bermaksud kita akan jatuh selamanya.Bangkit dan teruskan usaha.Itu dinamakan tidak putus asa.Tetapi kebanyakan kita jatuh sekali pasti tak nak buat lagi.Itu pula dinamakan ketinggalan bangsa.

0 comments: